پیغام خطا

Strict warning: mktime(): You should be using the time() function instead در calendar_systems_add_js_date_picker() (خط 824 در /home/photosar/domains/photo-sardar.ir/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar_systems.module).

مصاحبه با رضا دوستعلی مدیرفرهنگی هنری منطقه 6 و رییس فرهنگ سرای سرو

1- سر در های ایرانی- اسلامی چه تاثیری در زیبایی نماد های شهری دارند؟

به نظر میرسد همخوانی و وابستگی عمیقی بین ابزار و مصالحی که در ساخت بنا های قدیمی به کار رفته و نوع تیپ معماری که در بافت قدیم ایران مورد استفاده قرار گرفته وجود دارد . این مهم با توجه به خصوصیات جغرافیایی هر منطقه از ایران متفاوت می باشد . اما اگر اینها را در کنار هم قرار بدهیم یکی از سمبل ها ، الگو ها و نماد ها یی که در بیشتر خانه ها ، ساختمان ها و بنا های قدیمی و عمومی و در حقیقت خصوصی در شهر نمود پیدا می کند ، همین کتبه ها و سر درهایی است که در ساختمان ها بکار می شود . اگر شما یک سیری را نگاه کنید می بینید که از شمال ساختمان هایی با فرم خاص خودش ، تا یزد که حاشیه کویر است باز ساختمان هایی را با شکل و فرم خود و حتی سمت زاگرس و کردستان که ساختمان ها همه فرم خاص خود را دارند مشاهده می کنید . اما بنا هایی که از قدیم به جا مانده حتما یک نماد و یک الگوی خیلی خاصی دارندکه همبستگی آنها را در سردر هایشان می توان پیدا کرد،حال در بعضی از بنا ها مثل بنا های مذهبی و یا بناهایی که به اصطلاح تجمع شهروندان در آن وجود داشته است بارزتر بوده و نیز در بعضی از بنا ها ی خصوصی هم این کار کاملا قابل رویت است. به نظرمن عبارت هویت می تواند کمک کند به اینکه اگر قاءل باشیم بر اینکه شهر به عنوان یک موجود زنده است و بایستی یک هویت و در حقیقت نماد بارزی از خودش به عنوان موجود زنده داشته باشد سر در ها میتوانند یکی از اصلی ترین جزء هویت شهر ها خصوصا در شهر های قدیمی و شهر هایی با بافت سنتی ایران تعریف شوند و قطعاً بدون وجود سردرها و نمادهای دینی در ایران و طاق ورودی بناهای قدیمی آن زیبایی شناختی که ما از معماری قدیمی سراغ داریم نمی توانست کامل شود و آن هویتی که مادر شهر دنبال آن می گردیم طبیعتاً یک بخش اعظم آن می تواند در همین به اصطلاح بازشناختی سردرها و نمادهای مذهبی ورودی ساختمان ها دیده شود.

2- شما از معبری رد می شوید در سردرمنزل و یا حجره ای "هذا من فضل ربی" نوشته شده است چه چیزی در ذهن شما تداعی می شود ؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم و در یک بافت اجتماعی از دنیا قرار گرفتیم که نگاه مذهبی و نگاه دینی به همه شئون زندگی ها در آن رنگ ویژه ای دارد و خیلی بارز است .ما قائلیم به اینکه هر چیزیکه ما داریم از خداست و لطف و عنایت اوست . "هذا من فضل ربی" نشان دهنده این تعبیر است من در خیلی از ماشین ها، مغازه ها ، خانه های قدیمی و حتی خانه هایی که جدیداً ساخته می شوند این موضوع را دیده ام . که به نظرم تداعی و بیانگر حس درونی و یا حس ایمانی است که فرد نسبت به خداوند دارد و قطعاً یک بخشی از این به ما منتقل می شود این که ما امانتداری بیش نیستیم واینکه همه اینها موقت در اختیار ما است و مهم این که بتوانیم از این ظرفیت و از این فرصت و امانتی که خداوند در اختیار ما قرار داده به نحوه مطلوب و درجهت مرضی رضای خداوند استفاده نماییم .

3- ارتباط معنوی افراد با کتیبه نوشته ها چه میزان است آیا این ارتباط معنوی در معماری امروزه ما لحاظ شده یا فاصله دارد؟

در حوزه ی ارتباط معنوی ، من افراد را به دو بخش تقسیم میکنم: یک بخش کسانی هستند که تولید کننده کتیبه ها و نمادها هستند و گروه دیگر کسانی هستند که در معرض استفاده از این نمادها قرار دارند . در نگاه کلان گروه اول آدمهای خاصی بودند و هستند مثلاً خیلی از آنها بدون وضو دست به کار نمی زدند و خیلی از آنها با یک دل پاک و با یک ضمیر روشن به کارشان می پرداختند و خیلی از آنها برای کسب درآمد حتی این کار را نمی کردند. ایشان هنرشان هنر خیلی شفاف و زلال روشن و خیلی یک دست و زیبایی بود به دل مخاطب هم می نشست و هرکس که اینها را می دید یک ارتباط عاطفی و روانی خیلی خوبی با آن برقرار می کرد و به نظرم می رسد که این بخش خیلی با ید مورد توجه قرار گیرد. آنچه که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. قسمت دوم کسانی بودند که بناهای عمومی یا خیریه و یا عام المنفعه درست می کردند . مانند مساجد ، مدارس ، حمام و ... که افراد استفاده کننده معمولاً وقتی با این عبارت و با این نمادها و این هویت مواجه می شدند بصورت ناخودآگاه یک ارتباط عاطفی و روانی و اعتقادی قوی بین آن فرد و آن نماد و هویت ایجاد می شد.،چون قطعا اگر اینچنین نبود و فقط صرفا زیبایی شناختی مهم بود ضرورتی بر طراحی و استفاده از عبارات ، احادیث ، روایات ، ذکر نام ائمه نبود و همه نقوش را گل و بلبل طراحی می کردند. اما چون فضای اعتقادیش خیلی مهم و عمیق بوده طبیعتا کسانی که اینها را تولید می کردند حتما به این هم فکر می کردند که آن کسی که می خواهد از این فضا استفاده کند و یا از آن معبر عبور کند و یا به هر جهت در معرض دید افراد قرار بگیرد یک احساس اعتقادی عمیقی باید بینشان به وجود بیاید که طبیعتا این سر درها این فضا را به راحتی می توانستند مهیا کنند.

4- در شروع جشنواره، فکر می کردید که استقبال این میزان باشد؟

ببینید آن چیزی که محرز است این است که از بدنه کارشناسی و تجربه بسیار ارزشمند سازمان انتظار ی جز این نیست .چرا که این اولین جشنواره ای است که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیرامون هنر نماد سازی بناها کلید می خورد شاید در کلیت آن این گستره، این حجم و این استقبال را خود ما هم خیلی انتظار نداشتیم اما وقتی آرام آرام این کار شکل گرفت و مخاطب ارتباط خیلی خوبی با اصل و ذات کار برقرار کرد و آثار خیلی خوبی و مناسبی رسید خود ما هم دلگرم شدیم . این جشنواره به عنوان یک کار اثر گذار و به عنوان مبنایی که بعضاً شاید دارد فراموش می شود در چند لایه می تواند مورد توجه قرار گیرد ، حائز اهمیت است . یک بخشی از آن ویژه ی کسانی که در حوزه شهرسازی سیاست گذاری می کنند کسانی که نظارت می کنند . حتی این فضاها می تواند الگوهایی که الگوهای خیلی خوب و زیبا بوده و از نظر اعتقادی هم بنیان های خیلی قوی پشت آن بوده مطرح شوند و سازمان فرهنگی هنری به نظر من به عنوان یکی از کارکردهای اساسی خود که هم در حوزه زیبا شناختی هنر اصیل ایرانی و هم در ترویج در حقیقت هنرهای ناب ایرانی می تواند تاثیر گذار باشد این یکی از شروع فعالیت جدی این سازمان می تواند باشد. 

5 - نقاط قوت و ضعف جشنواره را در چه می بینید و سخن پایانی؟

به نظرمی رسد در نقاط قوت و ضعف الآن زود است ما بایستی جشنواره را به پایان برسانیم، یک گروه از دوستانی که از ابتدا به ساکن جشنواره را شروع کردند از کسانی که با جشنواره ارتباط بر قرار کردند، آثاری فرستادند، از افرادی که برگزیده شدند، از داورانی که کارها را داوری کردند، از دوستانی که اختتامیه را برگزار کردند، کتاب کار را تولید کردند یک ترکیبی از همه اینها باید جدی تر روی نقاط قوت و ضعف این جشنواره بپردازند ولی شاید بصورت خیلی مصداقی اگر بخواهیم بپردازیم اینکه، بالاخره یک کار با این ویژگیهای خیلی بارز و با این نیاز خیلی جدی در جامعه فعلی شهر تهران که یکی از دغدغه های اساسی ما و همه کسانی که در حوزه هویت و در حوزه زیبا شناختی شهر طرح موضوع می کنند این نقطه شروع حرکت خیلی خوب می تواند باشد. پرداختن به یک چنین موضوع مهمی با این بضاعت اندک منطقه 6 فرهنگ سرای شفق شاید یک مقدار به نظر برسد که جای کار بیشتری داشته باشد و حمایت های جدی تری را از سازمان و حتی سازمانهای هم عرضی که ماموریتشان در این حوزه می تواند تعریف شود مثل سازمان زیباسازی، معاونت شهرسازی شهرداری تهران و خیلی از حوزه های دیگری که بالاخره یک بخشی از ماموریتشان می تواندبه این فضا، گره بخورد حضور آنها بایستی پر رنگ باشد و می بایست می بود که شاید من اگر بخواهم بگویم تنها نقطه ضعفی که به آن بپردازم همین موردی باشد که این هم ناشی از نو بودن و تجربه اول کار است و قطعاً در سنوات آینده این اتفاق مبارک جدی تر خواهد افتاد. به هر جهت از همه همکاران خوبم که زحمت کشیدند بالاخره این بار بر زمین مانده را یک یا علی گفتند و بلند کردند، خیلی تشکر می کنم. امید وارم با یاری و کمک خداوند بتوانیم سنوات آینده و دوره های بعد، مراحل بعدی این جشنواره را مقداری پررنگ تر و پرشورتر و با انرژی بیشتری برگزار کنیم.

دسته بندی: 

افزودن یک دیدگاه جدید

Generator : Ali