پیغام خطا

Strict warning: mktime(): You should be using the time() function instead در calendar_systems_add_js_date_picker() (خط 824 در /home/photosar/domains/photo-sardar.ir/public_html/sites/all/modules/calendar_systems/calendar_systems.module).

مصاحبه با آرش حمیدی از داوران جشنواره عکس رواق منظر

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است عکاسی می کنید؟

آرش حمیدی هستم. متولد سال 1362 بیرجند. 10 سال است که بصورت حرفه ای و حدود 15 سال به صورت تجربی عکاسی و به طور کلی کار تصویر می کنم ؛ حدود 7 سالی میشه که در این زمینه تدریس می کنم و فعالیت های مربوط به برگزاری و داوری جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف را انجام می دهم. برگزیده و منتخب چندین جشنواره بین المللی و داخلی هم هستم . در حال حاضر هم گروهی مستقل برای فعالیتهای هنرمندان به نام کلوب عکس ایران را مدیریت می کنم.

بیشتر در چه ژانرهایی کار می کنید؟

در زمینه ای که بیشتر عکاسی می کنم عکاسی خیابانی است که به نوعی شاخه ای از مستند محسوب می شود. اما همیشه دغدغه مباحثی را داشتم که از فضای تجربی ایران بدور بوده و به همین دلیل تحقیق و انتشار شیوه های نوین عکاسی که حداقل در ایران نسبت به شیوه های مرسوم مهجور تر مانده برایم از جذابیت بیشتری برخوردار است و احساس میکنم ارایه این مطالب میتونه کمی مشتاقان به عکاسی را هدفمند تر کند . شاید در مقطعی معرفی تصاویر سه بعدی و یا پانوراما و همچنین عکسهای HDR و یا شیوه های امروزی تر همچون عکاسی سیکوئنس و تایم لپس کارهایی باشند که در اولویت بالاتری برایم باشد.

آقای حمیدی نظرتان را درباره جشنواره ی سردرهای ایرانی-اسلامی بیان کنید.

وقتی جزئیات جشنواره را مطالعه می کردم نکته ای را درباره آن متوجه شدم که می تواند بسیار خوب باشد. ببینید در ایران وقتی یک جشنواره برگزار می شود بیشتر یا مدیریتی است یا سلیقه ای. یعنی یک مدیر چیزی را می خواهد که مدیرانش میخواهند یا به عبارتی دیگر هدف ارتقا یک جریان نیست بلکه رضایتی برای حفظ بقاست و این معمولاً باعث میشه موضوعات تکراری یا کسل کننده و غیرملموس بشوند. به بیان دیگر مباحثی تشریح و از عکاس خواسته می شود که حتی در سبد تعریف هم نمی گنجد! مثل "تجلی زیبایی" که این واژه گستره وسیعی از تعریف دارد و اصلا تعریف درستی از آن نمیتوان به تصویر کشید . ما خیلی کم در ایران جشنواره ها و مسابقاتی داریم که به موضوعی خاص پرداخته باشند. ولی خب این جشنواره را که دیدم خوشحال شدم موضوعی خاص با جزئیات مشخص ، که البته این خاص بودن و بسته و زوم بودن یک موضوع باعث می شود موضوع از انعطاف ذهنی دور بماند و افراد مستقیماً به دنبال چیزی میروند که دقیقا خواسته شده و این مسئله می تواند کیفیت جشنواره را بالا ببرد. ولی ممکن است همراه با این مزایا، میزان خلاقیت را هم پایین بیاورد و دست عکاس را برای ایجاد یک نگاه خلاقه ببندد. به همین دلیل بایستی هم در پذیرش آثار و هم در داوری بسیار دقیق عمل کرد.

جنابعالی به عنوان (داور مسابقه) نقش و تأثیر کانون عکاسان ایران را در جشنواره چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیار خوب است که سیستمهایی سازمان یافته و مراکزی که هویت مشخص و جامعه معینی دارند متولیان مستقیم امور باشند تا اینکه زمان زیادی صرف فراخوان در مجلات و بعضا رشانه های دیگر کنند، بهتر است مستقیماً سراغ کانون هدف بروند. یعنی وقتی برای موضوعی طلب عکس می شود , سیستمی که مستقیما عکاسان مخاطبش باشند برگزار کننده امور باشد و هم آضنا به ادبیات عکاسان و هم مسلط به نیاز و شرایط آنها باشد. که فکر میکنم از این نظر کانون انتخاب خوبی بوده و فعالیت هایش کاملا قابل تقدیر است.

آیا موضوع سردرهای ایرانی-اسلامی به نظر شما جذاب است؟

بله موضوع خوبیست ولی میتوان کمی شاخ و برگ بیشتری هم به آن داد تا جای مانور نگاه عکاس به موضوع بیشتر باشد بسیط تر باشد.

شما به ویرایش در عکاسی اعتقاد دارید؟ اگر بلی در چه حد؟

بله ببینید عنوان ویرایش عکس طرح یک موضوع کاملا کلی است . برای مثال وقتی می پرسید آیا سردتان می شود، پاسخ اینست که چه زمانی ؟ در تابستان که نه ولی در زمستان چرا. داستان ویرایش عکس هم همین است. شما وقتی میگویید ویرایش خوب است یا نه ؟ من می گویم کجا و برای چه کاری . بله مسلما در کلیت خوب است اما تا جایی که ماهیت تصویر بودن عکس مخدوش نشده باشد. به نظر من ویرایش هیچ ایرادی ندارد اما بعضا دیده میشود که عده ای متأسفانه در حد افراط و از هم پاشیده شدن یک تصویرآن را دستکاری می کنند و این کار گاهاً منجر می شود که ماهیت تصویر از حالت عادی خودش خارج شده، و تصویر انسجام ساختاری خودش را از مبنا از دست دهد. البته تمام این ها تعریف یک شرایط استاندارد و ایده آل میباشد , هرچند هنر مدرن و هنر نوین امروز این را ایرادی نمی بیند و آن را شاخه ای از تصویر می داند. ولی آن چیزی که در حیطه عکاسی درموردش صحبت می کنیم بیشتر مبتنی بر یک عکس حقیقی و یک ویراست و ویرایش نرمال است.

زمان برگزاری جشنواره به نظر شما مناسب است؟

تجربه ثابت کرده که جشنواره ها زمانی که دانشجوها بیشتر شرکت می کنند قدرت و قوه ی بیشتری دارد.

داشتن تجهیزات خوب لزوماً به معنی آن است که عکس های خوب هم می توانیم بگیریم؟

این مسئله تا چند وقت پیش خیلی مطرح بود. ولی دنیای امروز به سمتی رفته که عمده ی افراد نگاه شخصی داشته باشند. موبایل ها پیشتازی میکنند و چقدر خوب بود اگر در همین جشنواره بخشی بنام موبایل وجود داشت. یعنی افرادی که رهگذر هستند، عموم مردم یا حتی عکاسانی که از امروز تصمیم گرفتند به یک ابزار شخصی رجوع کنند و دوست ندارند تجهیزات زیادی را با خودشان حمل کنند. در کل پس از گذشتن از یک دوره گذار از هیجان تولید تصویر , اینک نگاه دنیا کمی به سمت ارزش محتوا متمرکز شده و نه کیفیت آن ضمن اینکه عکاسی ثبت نوعی نگاه است و خیلی ربطی به تجهیزات ندارد. هرچند که تجهیزات باعث می شود کیفیت بالاتری از کار ارائه شود ولی خب در نگاه عکاس تأثیر ویژه ای نداد..

حرف پایانی شما برای مخاطبان جشنواره چیست؟

همونطور که در ابتدا و گفتن از خود کار خیلی سختی بود ..حرف پایانی هم مثل حرف آغازین خیلی سؤال سختیست . حرف پایانی اینکه جشنواره ها شاید تعداشان در ایران خیلی زیاد باشد، شاید حتی موضوعاتشان تکراری باشد ولی جامعه عکاسی آنها را فرصتی برای دیده شدن، بهتر دیدن، رفع و اصلاح اشکالات، حضور در جامعه، و نوعی بها داده شدن به جایگاه خودشان بداند. و از طرفی هم برگزار کننده ها از این فضا استفاده صحیح کنند تا بهترین، منطقی ترین و شایسته ترین خروجی را برای یک فضای عکاسانه و جشنواره عکاسی فراهم کنند.

النازضیاسعیدی

دسته بندی: 

افزودن یک دیدگاه جدید

Generator : Ali